Det finns 7395 inlägg i gästboken | Visar inlägg 2876 - 2885 |
|
|
Fet, feg och fyrtio | 2/10 2008 13:23:02 |
|
Fikacykling på lördag?? |
|
Birath | 2/10 2008 10:59:45 |
|
Har saxat ihop era kommentarer. Känns som vi är eniga. Följande sammanställning skickade jag: * Inget förbund: Förbund medför begränsningar. ”Ett annat problem är att det alltid finns folk som vill vara med och styra och ställa och känner en personlig tillfredsställelse att synas och har det som egentligt mål med ett förbund. Låt oss slippa dem!”. De som vill ha likriktning får väl hålla till godo med att Svenska cupen är ett halvförbund.
*Multisport: Allt ska vara fritt och svårt. Hårt, kallt och länge, men framförallt roligt!
* Orienteringssvårigheten: Inga begräningar. Vi föredrar att arrangören är fri att själv bestämma svårighet, inte att ett förbund ska reglera
|
|
Peter N | 2/10 2008 09:52:01 |
|
Håller med er alla och självklart ska det vara upp till arrangören att ha olika svårighetsgrader på orienteringen. Jag är långt ifrån duktig på det momentet men jag har blivit mycket bättre pga träning, att säga att det inte ska vara så är ungefär som att säga att inga får springa/cykla fortare än en given hastighet för alla har inte förmågan att träna upp sig till högre kapacitet. Det skulle bli "olidligt" spännande tävlingar. |
|
O2 | 2/10 2008 08:47:53 |
|
Jag är sjuk och kommer inte att köra SM. Halsinfektion. |
|
O2 | 2/10 2008 08:46:47 |
|
Mullesporten ska vara fri! Förbund låser och tråkar ut. I bland behövs det, jag var med i skärmflygets barndom och måste säga att förbundet behövdes av två anledningar; Säkerheten/utbildningen samt att man faktiskt måste följa flygreglerna. Mullesporten har inga sådana parametrar så låt oss slippa förbund. De som vill ha likriktning får väl hålla till godo med att Svenska cupen är ett halvförbund. Ett annat problem är att det alltid finns folk som vill vara med och styra och ställa och känner en personlig tillfredsställelese att synas och har det som egentligt mål med ett förbund. Låt oss slippa dem! |
|
Casselsjö | 2/10 2008 08:36:47 |
|
Jag fokuserar på orienteringssvårigheten: Självklart ska det vara upp till arrangörerna att välja svårighetsgrad. Att sätta en gräns för hur svår orienteringen får vara är som att säga att det får max vara 500 höjdmeter på cyklingen, eller det får inte vara med forsar i paddlingen. Allt som ingår i en multisporttävling går att träna på. Varför ska vi välja EN detalj och begränsa den när allt annat är fritt? Vill någon snitsla en bana så är det väl fritt fram för dom att göra det, vill någon ha svarta orienteringsbanor får dom väl ha det. Det finns en annan idrott som heter triatlon som man kan byta till när / om man vill. |
|
Peter K | 2/10 2008 08:14:00 |
|
Birath> Håller med Mats. Sporter anpassat för den miljö man befinner sig i, innebär att det inte kan vara lika dant på alla arrangemang, omväxling förnöjer. Inget förbund för då blir vi bundna. Karta, det är svårt att arrangera utslagsgivande långa tävlingar som skall vara snittslade från start till mål vilket ger kartbehov. Vad är det vi tävlar om egentligen (förutom äran)? Är det då så enormt viktigt med milimeterrättvisa, att alla har sprungit/cyklat/paddlat/simmat exakt samma väg. Vi har ju ändå väldigt olika förutsättningar att klara av de olika utmaningarna. |
|
Mats R | 1/10 2008 21:20:49 |
|
Birath>
Multisport behöver ha variation och innehålla överraskningar. Då ger det äventyr och upplevelser som berör. En bra riktlinje är och kommer vara att arrangören bjuder på något som arrangören själv sulle uppskatta och tror andra också gör. På det viset blir det olikheter. Orienteringsmoment? Ja, gärna svårt. Men om arrangören kan få till spänningsmoment och fina banor utan så kan man få prova. Ingen annan maxgräns än att kartmaterialet ska palla för det.
Båtar? Måste det vara båt inblandat? Jag tycker helt fritt men drivet med mankraft (kvinnokraft går oxå). Det kan väl vara trevligt om arrangören upplyser ungefär om typen av paddelvatten. Andra aktiviteter? Ju fler desto bättre, men för att få deltagare behöver man kanske sålla lite mellan kameler och F1-bilar.
Förbund? Nej, för multisport behöver friheten. Om det är bidrag vi önskar så är nog alla multisportare med i tillräckligt många andra klubbar/förbund. (Kanske vi ska vara med i IOK, de har ju kulor) |
|
Birath | 1/10 2008 08:44:21 |
|
Skriv in era kommenterarer gällande Multisportensframtid, saxar jag ihop och skickar in KAs bidrag (en massa kommentarer från vår gästbok) |
|
CC | 30/9 2008 22:25:46 |
|
>MS, Skidåkning med spade? Näe testa http://gear-west.stores.yahoo.net/atwocupsk.html istället! |
|